بسم الله الرحمن الرحیم
قُلْ مَن ْ حَرَّم َ زینَةَ اللهِ الَّتی اَخْرَجَ لِعِبادِه وَ الطّیّبات ِ مِنَ الرِّزق ِ قُلْ هِیَ لِلَّذینَامَنُوا فِی الْحیوة ِ الدّنْیا خالِصَة ً یَوْمَ الْقیامَة ِ کَذلِکَ نُفَصِّلُ الْایاتِ لِقَوْم ٍ یَعْلَمون
ای پیامبر! بگو : زیور هایی را که خدا برای بندگانش پدید آورده و نیز روزیهای پاکیزه راچه کسی حرام گردانیده ؟ بگو : این نعمت ها در زندگی دنیا برای کسانی است که ایمانآورده اند(اگرچه دیگران نیزازآنان استفاده میکنند) وروز قیامت نیز خاصّ آنان(مؤمنان)میباشد . اینگونه آیات خود را برای اهل علم به روشنی بیان میکنیم 32 اعراف
با لحن تند و سؤالی ، کسانی را که زینت ها و روزی های پاک الهی را صرفاً به جهت تفکرات و عقاید افراطی خودشان من باب زهد و تقوا تحریم میکنند را مؤاخذه میکند ومیفرماید : این نعمات پاک ، زینت بخش زندگی و جسم و روح بندگان مؤمن خداوند هستند وخداوند فقط بخاطر بندگان پاک و صالحش این روزی ها و زینت های پاک را خلق کرده است واز برکت وجود بندگان صالح و مخلص خداوند است که این روزی های پاک دراختیاردیگران نیز قرار گرفته هر چند آنها شایستگی استفاده از آنان را ندارند . اما قیامت سرای عدالت است و سرای لذّت وسرمستی مخلصین و مؤمنین .
مقایسه روزی دنیا و آخرت :
خداوند رزق و روزی بندگانش را مانند قطرات باران برآنها نازل میکند و هر کس روزی خود را اندازهسهم خلوص خویش سهم خودهر آنچه تعیین شده چه کم چه زیاد میرسد (بنابراین مردم نباید اگر در زندگی یکدیگرخوشی یا مال ... دیدند بلای زندگی و جان یکدیگر شوند)
دنیا خانه ای است که اولش سختی و آخرش نابودی است ماندگاری هر کس به اندازه خلوص آن شخص است
علامت پستی دنیا در نظر خداونداینست که : حلال و حرامش ، خیر و شرش ، زندگی و مرگش ، شیرین و تلخش به هم آمیخته است و خلوص افراد تعیین کنندهو معیاری برای شناخت می باشد وخداوند بزرگ دنیا را برای دوستانش بر نگزیده است
در دنیا به هیچ نعمتی دست پیدا نمیکنیم مگر اینکه نعمت دیگری را از دست میدهیم ( رسیدن به ثروت و مقام از آنطرف از دست دادن سلامتی یا گذشتن جوانی یا ....)
دنیا خانه آزمایش و فراغت و مهلت است ( که رضای خداوند را بدست بیاوریم ) البته به اندازه خالص شدن برای خداوند تا باسربلندی از این دنیا به خانه امن ( آخرت ) برویم
رزق بشر در دنیا همیشه هستاما جاودانگی آن هم مشخص است که چه معیاری لازم دارد وکم وزیاد میشود اما راه بازگشت وجود ندارد
تمام نعمات خداوند در این دنیا با شکرگذاری پیوند خورده استو شکر گذاران همواره بندگان خالص خدا هستند
سیراب شدن در دنیا موجب تشنگی در آخرت خواهد بود ( لذت دنیا ناچیز و زودگذر است )
مال و ثروت و فرزند نتیجه دنیاست اما عمل صالح و شایسته و اخلاص و تقوا نتیجه آخرت است
خوشحالی و خوشی دنیا فریبنده است ( انسان را از کار های خیر باز میدارد )
تمام چیزهای دنیا اسمشان از خودشان بزرگتر است و تمام چیزهای آخرت وجودشان ازاسمشان بزرگتر است بنابراین باید در امور دنیا به شنیدن اسمشان قناعت کنیم وازامورقیامت به آگاهی از آن اکتفا کنیم ( آلوده دنیا ودلبری هایش نشویم و در مورد آخرت،نادیدعقیده و اعتقاد پیدا کنیم )
دنیای ما ناقص و سخت و طاقت فرسا باشد و آخرت ما آباد و راحت ، بهتر از اینست که آخرت ما ناقص و دشوار باشد و دنیای ما آباد وراحت ...
آنانی که دردنیا به عظمت ، قدرت و اهمیت نعمت ( وبه حق خدا نسبت به خود) دقت کنند به راه راست هدایت می گردند
انفاق اموال در دنیا با نیّت خیر ، برای آخرت سرمایه ای معنوی و پربار است
ای پیامبر! بگو : زیور هایی را که خدا برای بندگانش پدید آورده و نیز روزیهای پاکیزه راچه کسی حرام گردانیده ؟ بگو : این نعمت ها در زندگی دنیا برای کسانی است که ایمانآورده اند(اگرچه دیگران نیزازآنان استفاده میکنند) وروز قیامت نیز خاصّ آنان(مؤمنان)میباشد . اینگونه آیات خود را برای اهل علم به روشنی بیان میکنیم 32 اعراف
با لحن تند و سؤالی ، کسانی را که زینت ها و روزی های پاک الهی را صرفاً به جهت تفکرات و عقاید افراطی خودشان من باب زهد و تقوا تحریم میکنند را مؤاخذه میکند ومیفرماید : این نعمات پاک ، زینت بخش زندگی و جسم و روح بندگان مؤمن خداوند هستند وخداوند فقط بخاطر بندگان پاک و صالحش این روزی ها و زینت های پاک را خلق کرده است واز برکت وجود بندگان صالح و مخلص خداوند است که این روزی های پاک دراختیاردیگران نیز قرار گرفته هر چند آنها شایستگی استفاده از آنان را ندارند . اما قیامت سرای عدالت است و سرای لذّت وسرمستی مخلصین و مؤمنین .
مقایسه روزی دنیا و آخرت :
خداوند رزق و روزی بندگانش را مانند قطرات باران برآنها نازل میکند و هر کس روزی خود را اندازهسهم خلوص خویش سهم خودهر آنچه تعیین شده چه کم چه زیاد میرسد (بنابراین مردم نباید اگر در زندگی یکدیگرخوشی یا مال ... دیدند بلای زندگی و جان یکدیگر شوند)
دنیا خانه ای است که اولش سختی و آخرش نابودی است ماندگاری هر کس به اندازه خلوص آن شخص است
علامت پستی دنیا در نظر خداونداینست که : حلال و حرامش ، خیر و شرش ، زندگی و مرگش ، شیرین و تلخش به هم آمیخته است و خلوص افراد تعیین کنندهو معیاری برای شناخت می باشد وخداوند بزرگ دنیا را برای دوستانش بر نگزیده است
در دنیا به هیچ نعمتی دست پیدا نمیکنیم مگر اینکه نعمت دیگری را از دست میدهیم ( رسیدن به ثروت و مقام از آنطرف از دست دادن سلامتی یا گذشتن جوانی یا ....)
دنیا خانه آزمایش و فراغت و مهلت است ( که رضای خداوند را بدست بیاوریم ) البته به اندازه خالص شدن برای خداوند تا باسربلندی از این دنیا به خانه امن ( آخرت ) برویم
رزق بشر در دنیا همیشه هستاما جاودانگی آن هم مشخص است که چه معیاری لازم دارد وکم وزیاد میشود اما راه بازگشت وجود ندارد
تمام نعمات خداوند در این دنیا با شکرگذاری پیوند خورده استو شکر گذاران همواره بندگان خالص خدا هستند
سیراب شدن در دنیا موجب تشنگی در آخرت خواهد بود ( لذت دنیا ناچیز و زودگذر است )
مال و ثروت و فرزند نتیجه دنیاست اما عمل صالح و شایسته و اخلاص و تقوا نتیجه آخرت است
خوشحالی و خوشی دنیا فریبنده است ( انسان را از کار های خیر باز میدارد )
تمام چیزهای دنیا اسمشان از خودشان بزرگتر است و تمام چیزهای آخرت وجودشان ازاسمشان بزرگتر است بنابراین باید در امور دنیا به شنیدن اسمشان قناعت کنیم وازامورقیامت به آگاهی از آن اکتفا کنیم ( آلوده دنیا ودلبری هایش نشویم و در مورد آخرت،نادیدعقیده و اعتقاد پیدا کنیم )
دنیای ما ناقص و سخت و طاقت فرسا باشد و آخرت ما آباد و راحت ، بهتر از اینست که آخرت ما ناقص و دشوار باشد و دنیای ما آباد وراحت ...
آنانی که دردنیا به عظمت ، قدرت و اهمیت نعمت ( وبه حق خدا نسبت به خود) دقت کنند به راه راست هدایت می گردند
انفاق اموال در دنیا با نیّت خیر ، برای آخرت سرمایه ای معنوی و پربار است
مردم در دنیا دو دسته اند :
دسته ای در دنیا تا آنجا برای دنیایشان زحمت میکشند و خودشان را وقف دنیا میکنند که دنیا آنها را از آخرت باز میدارد از فقر وارثانش هراسان است بنابراین این شخص عمرخود را به باد میدهد
دسته بعدی در دنیا برای آخرت زحمت میکشند و سود دنیا را بدون رنج میبرند و هر دوعالم را صاحب میشوند و نزد خداوند آبرومند و محترم و محبوبند
کسی که بنده دنیا باشد : بازرگان غرور، سوداگر آرزوها، اسیر مرگ ، هم پیمان غمها
همنشین اندوه ها، مغلوب شهوات و جانشین مردگان است
دسته بعدی در دنیا برای آخرت زحمت میکشند و سود دنیا را بدون رنج میبرند و هر دوعالم را صاحب میشوند و نزد خداوند آبرومند و محترم و محبوبند
کسی که بنده دنیا باشد : بازرگان غرور، سوداگر آرزوها، اسیر مرگ ، هم پیمان غمها
همنشین اندوه ها، مغلوب شهوات و جانشین مردگان است
مرزلن ::: سه شنبه 86/11/30::: ساعت 10:15 عصر
نظرات دیگران: نظر
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
وداع تلخ
توکل و شنوایی و دانایی با قوای درونی و بیرونی
توکل و نداشتن باور پوچ در نفاق با داشتن توانایی
عناوین توکل
[عناوین آرشیوشده]
توکل و شنوایی و دانایی با قوای درونی و بیرونی
توکل و نداشتن باور پوچ در نفاق با داشتن توانایی
عناوین توکل
[عناوین آرشیوشده]
>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 265
بازدید دیروز: 7
کل بازدید :343981
بازدید دیروز: 7
کل بازدید :343981
>> درباره خودم <<
>>آرشیو شده ها<<
بررسی آیات آب در قرآن
بررسی آیات صبر در قرآن
بررسی آیات علم در قرآن
بررسی آیات عدل در قرآن
بررس آیات اخلاص در قرآن
بررسی آیات قسم در قرآن
بررسی آیات توکل در قرآن
بررسی آیات صبر در قرآن
بررسی آیات علم در قرآن
بررسی آیات عدل در قرآن
بررس آیات اخلاص در قرآن
بررسی آیات قسم در قرآن
بررسی آیات توکل در قرآن
>>لوگوی وبلاگ من<<
>>لینک دوستان<<
متن قرآن ، ترجمه قرآن ، جستجو در قرآن
متن کامل قرآن کریم
متن کامل قرآن کریم
مرکزجهانی اطلاع رسانی ال البیت
دانشنامه موضوعی قرآن
متن کامل قرآن کریم با امکانات جستجو/تلاوت قران با صدای اساتید بر
دسترسی به قرآن
تفسیر المیزان
تفسیر نمونه
قرآن با دو ترجمه
متن کامل قرآن کریم
متن کامل قرآن کریم
مرکزجهانی اطلاع رسانی ال البیت
دانشنامه موضوعی قرآن
متن کامل قرآن کریم با امکانات جستجو/تلاوت قران با صدای اساتید بر
دسترسی به قرآن
تفسیر المیزان
تفسیر نمونه
قرآن با دو ترجمه
>>اشتراک در خبرنامه<<
>>طراح قالب<<